sobota, března 03, 2007

Aeroflot

Po první světové válce jsou letadla používána mírově, k dopravě cestujících. A v tomto směru drží Rusko s evropskými zeměmi krok. Cestující a náklad jsou přepravováni hlavně přestavěnými vojenskými letadly. Již od roku 1922 vozí společnost Deutsch-Russische Luftverkehrs cestující z Moskvy do Kaliningradu (tehdy ještě v Německu). Později se lety prodlužují až do Berlína. A pak je devátého února 1923 založena letecká společnost nazvaná Dobrolet, provozující lety na lince Moskva- Nižný Novgorod.

Roku 1932 jsou všechny civilní letecké společnosti v Rusku (Sovětském Svazu) spojeny v Grazhdanskiy Wozdushnyy Flot (civilní letecká společnost) zkráceně Aeroflot. Společnost se poklidně rozvíjela, linek přibývalo, konkurence neexistovala. Až přišla Druhá světová Válka, a s ní pochopitelně začlenění civilní letecké společnosti do válečné mašinérie. Mimochodem, ať jsem hledal kdekoliv, snad žádný pramen neuvádí podrobnosti, jedině že Aeroflot sloužil vojenským účelům.

Ve čtyřicátých a padesátých letech společnost využívá značné množství letadel typu Li2, což je licencovaný Douglas DC3, vyráběný v Sovětském Svazu. Po válce společost pokračovala v bouřlivém rozvoji, bylo potřeba spojit všechna vzdálená města tak obrovské země jako bylo SSSR do sítě letecké dopravy. Aeroflot se v tomto vymyká ostatním aeroliniím, protože je v první řadě tuzemským dopravcem. Zahraniční lety, i když jsou relativně hojné, netvoří obvykle ani 5%. Dalším velice odlišným faktorem je to, že si Aeroflot sám zařizuje i veškeré technické zázemí, zahrnující i stavbu letišť a hotelů. Mnoho malých letišť u nevelikých měst bylo totiž do značné míry sezóních, leckdy neměly ani zpevněnou dráhu, přistávalo se na holé zemi. Pak roku 1956 zahajuje Aeroflot jako první letecká společnost pravidelné lety tryskovými letadly. Používán je typ TU 104. Roku 1959, u Moskvy je dostavěno a otevřeno letiště Šeremeťjevo, je novým cílem pro většinu mezinárodních letů. Následuje uvedení letadla TU 114 do služby (jde o velké tryskové letadlo se značným doletem) a s ním nadchází nonstop lety do Tokia a Severní Ameriky.

Roku 1971 se společnost přejmenovává. Nové jméno zní: Aeroflot Sovětské aerolinie. Zajímavostí je to, že po celém SSSR probíhala dlouhá léta reklamní kampaň doporučující občanům létat s Aeroflotem. Je to ukázka jak nesmyslně se často režim choval, protože obyčejný rus a) pochopitelně na letecké cestování neměl, b) vlastně nikdy a nikde nemohl přijít k jiné letecké společnosti, takže dotyčná reklama byla naprosto zbytečná. Další zajímavostí je, že prakticky až do pádu Sovětského Svazu používal Aeroflot prakticky pouze Sovětská letadla. Roku 1975 nastupují nadzvukové letouny TU 144 (i v rámci prestižního boje se Západem a jeho letounem Concorde, kde se sovětští inženýři velmi výrazně "inspirovali"), ale vcelku nezaznamenávají příliš úspěchů, spíše naopak. Kvůli značným problémům byla tato letadla velmi rychle vyřazena ze služby.

Roku 1976 bylo poprvé přepraveno víca jak 100 milionů cestujících. Aeroflot sice létá převážně vnitrostátně, ale má také pravidelné lety do Kanady, USA, na Kubu, do Španělska a Mexika a na mnoho dalších míst, zahrnujících i Čínu a některé Africké země. Roku 1980 je Aeroflot oficiálním dopravcem pro Olympiádu v Moskvě. Kvůli této události je otevřeno i nové letiště: Šeremeťjevo 2, schopné najednou obsloužit až 31 letounů všech možných typů. 1. září 1983 dochází k incidentu, kdy je let 007 Korejských aerolinií omylem identifikován jako americký, a v domění že jde o americkou provokaci je sestřelen. Již 15. září dochází k zákazu letů do USA, který trvá až do roku 1990.

Od roku 1985 je v SSSR vyhlášena perestrojka, a Aeroflot, hojně cestujícími kritizovaný za problematickou dopravu se postupně spojuje se západními leteckými společnostmi jako jsou například Lufthansa, nebo Irské aerolinie Aer Lingus. Nicméně až do začátku devadesátých let a pádu komunismu se toho příliš změnit nestačilo. A pak nadešlo velké dělení, Aeroflot se rozpadl na asi 500 místních aerolinií, s tím, že mezinárodní lety nadále organizuje společnost s názvem Aeroflot - Russian International Airlines (ARIA), jejímž většinovým majitelem je ruská vláda. A tak to zůstalo až do současnosti. Snad nikomu v ČR nemohl uniknout relativně nedávný případ, kdy opilý cestující právě v letadle společnosti Aeroflot hrozil teoristickým útokem, až to muselo přistát v Praze na Ruzyni. Za dobu své existence měla letadla Aeroflotu celkem 127 nehod, při nichž dohromady zahynulo 6875 lidí v letadlech a 20 na zemi. Když se uváží statisíce letů (v dobách své největší slávy létal Aeroflot mezi 3600 destinacemi) tak je to vlastně velice malé číslo.

Letadla používané Aeroflotem:
Airbus A319-100 - 8 letadel
Airbus A320-200 - 10 letadel (2 objednaná)
Airbus A321-200 - 7 letadel (3 objednaná)
Airbus A350 XWB - (22 objednaných)
Boeing 767-300ER - 11 letadel
Ilyushin Il-96-300 - 6 letadel (6 objednaných)
Sukhoi Superjet 100 - (30 objednaných)
Tupolev Tu-134-A and -B - 14 letadel (budou vyřazena v roce 2008)
Tupolev Tu-154-M and -B - 28 letadel (budou vyřazena v roce 2010)

Technorati Tagy:
, ,

Štítky:

0 Comments:

Okomentovat

<< Home