neděle, ledna 14, 2007

Air France

7. října 1933 Vznikla spojením několika Francouzských leteckých společností (Air Orient, Société Générale de Transport Aérien, Compagnie Générale Aéropostale, Compagnie Internationale de Navigation a Air Union) společnost nová, nazvaná Air France. Od svého vzniku provozovala mnoho leteckých linek nejen po Evropě, ale i do francouzských kolonií v Africe i jinde. Za druhé světové války se Společnost přesunula do Casablancy v dnešním Maroku (tehdy to byla Francouzská kolonie) a operovala odtamtud. Od roku 1945 společnost provozovala (a provozuje) pravidelné lety z Evropy do New yorku.

1. ledna 1946 došlo k znárodnění pod jménem Societe Nationale Air France. 4. srpna 1948 byl do čela Air France dosazen Max Hymans, a začal prosazovat modernizaci letadel, výměnou stávajících za mnohem rychlejší trysková letadla Boeing 707 a Sud Caravelle. Pak přišly postupně letouny De Havilland Comet, Vickers Viscount, Sud Aviation Caravelle. Poté používaly Air France jeden čas prakticky jen letouny Boeing, a od roku 1974 používají spolu s nimi letadla Airbus. V roce 1976 nastupují do služby první nadzvukové stroje Concorde, které následně létají až do roku 2003 do Washingtonu a New Yorku.

Ale všechen tento úspěch je vykoupen i řadou nehod, procento nehodovosti je sice mizivé, ale při takovém objemu letů jaký Air France provozuje se prostě občas něco stane. 27. října 1949 skočil pokus o přistání na Azorách tragicky. 12. a 14. června 1950 spadly dokonce dvě DC-4 spadly do moře u Bahrajnu, 88 mrtvých. 3. června 1962 při vzletu z letiště Orly u paříže zahynulo při nehodě Boeingu 707-328 130 ze 132 lidí na palubě. 22tého stejného měsíce se stejný typ letadla zřítil při přistávání na Guadeloupe, všdch 113 lidí na palubě zemřelo. 26. června 1988 Airbus A320-100 přeletěl letiště a zachytil za vrcholky stromů, 3 pasažéři zemřeli, asi 50 bylo zraněno. 25. července 2000 dochází k jednomu z nejhorších (z hlediska Air France) neštěstí, když vzlétající Concorde havaroval a zabil jak všech 109 pasažérů, tak ještě 4 lidi na zemi. Z následků této katastrofy se nadzvukové létání nikdy nevzpamatovalo, a i když bylo později opět dovoleno concordům létat, zájem cestujících opadl natolik, že byly lety Concordem zrušeny. Poslední komerční let přistál na Kennedyho letišti v New Yorku 30. kvetna 2003.

Jelikož se letecká doprava nikdy zcela nezotavila z teroristických útoků 11. září 2001 dostala se Air France do finančních problémů a tak 30. září 2003 bylo vyhlášeno spojení s Holandskou společností KLM, za cytvoření konsorcia Air France-KLM. V současné době je toto konsorcium největší na světě co se týká obratu, a třetí na světě v množství přepravených pasažér kilometrů. Air France-KLM patří do skupiny Sky Team, ve které jsou i České Aerolinie. Air France létá do 185 destinací v 83 zemích, společně s KLM je to 225 destinací ve 109 zemích. Hlavním hubem pro francouzskou společnost je letiště Paris-Charles de Gaulle a regionální hub je v Lyonu na letišti Saint-Exupéry (45 destinací z čehož je 24 do francouzských měst).

Na své nejdelší trasy Air France používá letadla Airbus A330-200 (16), Airbus A340-300 (20), Boeing 747-400 (16), Boeing 777-200ER/-300ER (42) a s nákladem Boeing 747 - 200F/400ERF (16 kusů). Na střední vzdálenosti létají Airbus A318 (13), Airbus A319 (45), Airbus A320 (67), Airbus A321 (13) a Boeing 737-500 (9 letadel). Pro regionální spoje Air France využívá Canadair Jet 100 (18), Canadair Jet 700 (12), Fokker 70 / 100 (28), BAE 146-200/300 (20), Embraer 120 / 135 / 145 (45) a Saab 2000 (4) - tady dopravu zajišťují tři dceřiné společnosti Régional, Brit Air a City Jet.

Technorati Tags:
, , , , , ,

Štítky:

0 Comments:

Okomentovat

<< Home