pondělí, prosince 04, 2006

Aerolíneas Argentinas

Za datum vzniku této jihoamerické letecké společnosti se považuje rok 1929, kdy v Buenos Aires vznikla pionýrská aerolinie Aeroposta, jedním z jejích pilotů byl i slavný francouzský spisovatel Antoine de Saint-Exupéry. V 1949 roce argentinský prezident Juan Perón se rozhodl vytvořit velkou státní leteckou společnost spojením Aeroposte, FAMA a LADE. První let Aerolíneas Argentinas se uskutečnil 7. prosince 1950. Politici tehdy měli veliké ambice, doufali, že se z nové velké argentinské letecké společnosti stane jeden z největších mezinárodních dopravců. V padesátých letech otevírali dlouhé exotické linky, jakou byla na tehdejší poměry třeba destinace Buenos Aires - Dakar na které létaly stroje DC-7.

V následujících třiceti letech Aerolíneas skutečně patřily k mezinárodní letecké elitě. Bylo to způsobeno i tím, že pro politiky v Argentině byla mnohem důležitější prestiž, než ekonomické výsledky společnosti. Díky státní štědrosti se tehdy létalo na nejmodernějších strojích. Argentinci patřili k prvním odběratelům Boeingů 727, 737 a 747. V roce 1980 argentinská letecká společnost byla první, která uskutečnila let nad Jižním Pacifikem a Antarktidou pro pravidelné spojení Buenos Aires - Sydney a Buenos Aires - Auckland.

Velkou změnou byly až privatizační programy Carlose Menema. Ten prodal 85 procentní podíl Aerolíneas a vnitrostátního leteckého přepravce Austral španělské - tehdy také státní - Iberii. A to byl počátek úpadku argentinské letecké společnosti. Španělé pomáhajíce si i korupcí bezostyšně vytunelovali spojené firmy. Docházelo i k takovým excesům, že argentinská filiálka prodala za dva dolary svá letadla ...... Iberii, která je potom zpětně již za přemrštěné ceny pronajala.

V následku této drancovací politiky argentinské aerolinie stály v roce 2000 na hranici bankrotu. Jejich dluh dosahoval úrovně téměř miliardy amerických dolarů a museli ukončit většinu mezinárodních spojů. Během deseti let španělské vlády se letecká flotila Aerolíneas zmenšila z 28 letadel na 1 a z 11000 zaměstnanců zůstalo 6500. Majitel Iberie, španělská vláda, chtěl zachránit situaci prodejem argentinských aerolinek zahraničnímu investorovi. Ale kažý - a mezi nimi i American Airlines - se po seznámení s finanční situací, rozhodl od nákupu odstoupit.

Na poslední chvíli tehdy vstoupila do hry argentinská vláda, která převzala nad firmou kontrolu a v roce 2001 ji předala španělské skupině investorů z Air Comet (za kterou stáli majitelé turistického koncernu Grupo Marsans). Ti se po doinvestování letecké společnosti stali jejím dvaadevadesáti procentním vlastníkem. Firmě už dnes bankrot nehrozí, donkonce se i dosti pružně rozvíjí, ale někteří jí z důvodu mírně archaického leteckého parku nazývají muzeem letectví. Průměrný věk letadel použývaných argentinskou aerolinii je 18 let.

V posledních měsících bylo o Aerolíneas také hlasitěji. Tento letecký přepravce zavedl dvojí ceny letenek. Jedny pro cizince a druhé pro argentinské občany. Samozřejmě letenky pro cizince jsou dražší. Podle vední firmy je to nutnost, neboť mají stanovený cenový strop pro argentince, který údajně nepokrývá ani náklady.

Technorati Tags:
, , , , , ,

Štítky:

0 Comments:

Okomentovat

<< Home