čtvrtek, listopadu 16, 2006

Airbus A 380, největší, nejlepší?

Airbus A 380 bude největší dopravní letadlo světa, něco co velké aerolinie potřebovaly pro své dálkové lety na nejlukrativnějších destinacích. Bude a dokonce už i je. Překonává velikostí známý Boeing 747 Jumbo. Uveze více lidí, více nákladu, doletí dále, rychleji, má být pohodlný a bezpečný. Samo letadlo je technicky velice vyspělé, vše je řízeno počítači a sledováno senzory. Bohužel ale právě toto je důvod, proč byla výroba prvních kusů tak zdlouhavá a problematická, do pilotní kabiny totiž vede celkem asi 500 km různých kabelů, a tak byly problémy, jak je tam dostat (i když na papíře to projektant vyřešil krásně, ono je trochu rozdíl nakreslit kabeláž na papír, ale v realitě, když se za vámi kroutí 200 různých drátů, tak to není jednoduché nějak svázat a rozvázat od sebe..) Letadlo má převážet od 555 pasažérů (rozvržených do tří tříd) nebo až 853 lidí při uspořádání sedadel pouze jako economy třída. letoun pohánějí motory Rolls-Royce Trent 900 nebo Engine Alliance GP7200, oba turbovrtulové. Značná část trupu je z kompozitních materiálů obsahujících uhlíková vlákna, bylo tak možné dosáhnout při konstrukci značných úspor na váze.
Na konci listopadu Airbus dokončil sérii testovacích letů, při kterých okroužil zeměkouli. Tyto testy byly klíčové pro certifikaci letadla, s níž firma počítá do poloviny prosince.
Největší letadlo si zatím objednaly tyto aerolinie: Air France, China Southern Airlines, Emirates Airline, Etihad Airways, ILFC, Kingfisher Airlines, Korean Air, Lufthansa, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Singapore Airlines, Thai Airways International, UPS a Virgin Atlantic. Analytici předpokládají prodej 500-900 letadel tohoto typu do roku 2025. Cena jednoho letounu se aktuálně pohybuje od 296 do 316 milionů dolarů v závislosti na výbavě.

Technická data:
Délka: 73m
Šířka: 79.8m
Výška: 24.1m
Plocha křídla: 845m
Dolet: 15000km
Maximální vzletová váha: 560 000kg
Cestovní rychlost: 0.85 mach

Letadla Airbus A-380

Technorati Tags:
, , , ,

Štítky:

0 Comments:

Okomentovat

<< Home