pondělí, listopadu 13, 2006

Letadla typu Concorde

Snad jedno z nejslavnějších letadel všech dob, spolu s ruským Tu 144 jediné dva komerčně využité stroje létající nadzvukovou technikou. Zatímco tradiční proudové stroje létají rychlostí přibližně mezi 700 a 1000 kilometry za hodinu, Concorde se svou optimální rychlostí 2140 km/h přeletěl vzdálenost mezi Evropou a Amerikou mnohem rychleji. Jelikož se jednalo o úsporu několika hodin, tak byly nadzvukové lety brzy v oblibě mezi těmi jejichž čas je drahý a ani mimořádně vysoké ceny letenek to nemohly změnit (letenky stály přibližně 6000 amerických dolarů). První Concorde vzlétl k oblakům v roce 1969, na běžnou linku byl nasazen od roku 1976. A to hned dvěmi leteckými společnostmi, British Airways létali z Heathrow, aerolinie Air France z letiště Charlese de Gaulla z Paříže, obě linky měly cíl na Kennedyho letišti v New Yorku. A tak to pokračovalo až do roku 2000, kdy došlo k jediné nehodě v historii tohoto letadla. Ta navíc nebyla zaviněna Concordem, ale tím, že kus kovu upadlý z letadla jež startovalo o chvíli dříve, prorazil pneumatiku a její kusy pak rozbily křídlo.. Nadzvukové létání s Concordem se z toho nikdy nevzpamatovalo, počet cestujících klesal, a po útoku na WTC bylo v roce 2003 létání na linkách Evropa Amerika zastaveno a letadla Concorde definitivně vyřazena z provozu. Posledních sedm strojů létalo ve službách British Airways a přestaly létat 24.10.2003. Zatím za ně není žádná adekvátní náhrada, takže ačkoliv se vyvíjí několik zajímavých prototypů, tak jsou další lety nadzvukovou rychlostí zatím v nedohlednu.
Concorde vyvinula Britská společnost BAC, (hlavně delta křídla, jejich zakřivení a celkově aerodnamikna) a motory pro něj vyvinula Francouzská SNECMA se spolupráci s Rolls-Royce. Letadlo mělo mnoho technických novinek, například v tom, že řízení probíhalo pouze přes počítače. Ušetřila se tak hmotnost značně těžké hydrauliky vedoucí z pilotní kabiny do křídel a ocasu. Veškeré povely vedly pouze po drátě, na jehož druhém konci je dešifrovala elektronika o váze několika kg, namísto tun hydrauliky. Další novinkou byl například sklápěcí nos, umožňující pilotům při přistávání mnohem lepší výhled.

Technická data:
Dolet: 7250 km
Maximální rychlost: 2200 km/h
Cestovní rychlost: 2140 km/h (optimální spotřeba paliva)
Maximální výška: 18300 m
Doba letu z Evropy do USA cca 3,5 hodiny
Pohon: 4 Rolls-Royce/Snecma Olympus motory, každý o tahu 169 KN
Křídla: rozpětí: 25,6 m, délka: 61,66 m, plocha křídel: 358 m
Maximální vzletová váha: 186 880 kg

letadlo concorde


Technorati Tags:
, , , , ,

Štítky:

1 Comments:

Blogger tomas said...

Kde skončily jednotlivé letouny Concorde (vyrobeno 2+2+16)? Co vím, tak jeden se zřítil v roce 2000.

12/06/2010 3:03 odp.  

Okomentovat

<< Home