pondělí, prosince 11, 2006

AlItalia - historické zajímavosti

AlItalia byla založena italskou vládou a britskou společností BEA 16. září roku 1946 s oficiálním názvem Aerolinee Italiane Internazionali. První let vykonala na stroji Fiat G-12 "Alcione" z Turínu do Catanie s mezipřistáním v Římě. O dva měsíce později 6. října uskutečnila i první mezinárodní let z Říma do Oslo. A v následujícím roce v březnu zahájila svoji činnost i na letech interkontinentálních trasou Milán-Řím-Dakar-Natal-Rio de Janeiro-Sao Paulo-Buenos Aires.

V roce 1951 letušky poprvé podaly na palubě pasažérům letounu Douglas DC-4 teplé jídlo. Rok 1951 má i pro AlItalii jedno tentokrát smutné prvenství, 17. letna ji spadl letoun Savoia Marchetti SM-95 nedaleko Civitavecchie v Itálii. 31. října 1957 AlItalia se spojila s Linee Aeree Italiane a přejmenovala se na Alitalia Linee Aeree Italiane. V mezinárodním měřítku se italská letecká společnost přesunula v tomtéž roce z dvacátého na dvanácté místo.

V šedesátých letech přidala do své letecké flotily i první trysková letadla a to Douglas DC-8 a francouzské Caravelle. V roce 1960 se jí také poprvé podařilo přepravit více než jeden milión cestujících za rok. Firma také přesunula své centrum na mezinárodní letiště Leonarda da Vinciho ve Fiumicinu v Římě. Ve stejném období se jí také podařilo zbavit britských finančních investorů a na konci dekády byla plně v italských rukou. V té době byla třetí největší leteckou společností v Evropě. V roce 1969 změnila své logo a to jí ve své zelenočervené podobě vydrželo až do dnešní doby.

V sedmdesátých letech Alitalia byla již sedmá dokonce i z mezinárodního hlediska. Také tehdy se stala první leteckou společností, která ve své flotile měla pouze trysková letadla. V roce 1970 zakoupila první Boeingy 747 a v roce 1976 i první letouny stejné společnosti 727-200. Rozšířila tehdy i svoji činnost na Severní Ameriku a Daleký Východ.

Na deregulaci v leteckém průmyslu v osmdesátých letech se AlItalia snažila reagovat diverzifikací svých služeb. Založila menší společnosti, jako Aermediterranea, která přepravovala jen na národním trhu nebo Sigma, která sloužila čistě turistickým účelům. Její úsilí ale nebylo příliš úspěšné. Po období velkých finančních ztrát se italové rozhodli restrukturalizovat. Vzdali se veškerých činností, které nebyly spojeny s lukrativní přepravou pasažérů, v roce 1996 založili Alitalia Team a o rok později i Alitalia Express pro lokální nízkonákladové lety. Ve stejném roce se i rozvaha vrátila do zelených čísel. V devadesátých letech přepravovala dokonce až 25 miliónů pasažérů ročně.

V novém tisíciletí AlItalia vstoupila do letecké aliance Sky Team ve které jsou i České Aerolinie. Celosvětové problémy v letecké přepravě mimo jiné způsobené WTC, vysokou cenou paliv či silným nástupem levných přepravců se odrazily i na Alitalii. Firmě vlastněné z větší části zaměstnanci a státem několikrát hrozil bankrot a případně i likvidace. Objevily se plány na spojeni s KLM a Air France (několikrát rušené, ale jako fénix povstávající z popela), došlo i k domluvě o redukci zaměstnanosti a snížení platů s odbory, ale budoucnost slavné italské letecké společnosti stále není jistá.

Alitalia má své huby v Římě na letišti Fiumicino a v Milánské Malpense. Její letecká flotila čítá 177 letadel od výrobců Boeing, Airbus, Embraer a francouzsko-italského ATR. V roce 2005 přepravila 24 miliónů cestujících.

Technorati Tags:
, , ,

Štítky:

0 Comments:

Okomentovat

<< Home