sobota, ledna 20, 2007

Boeing 747

V šedesátých letech minulého století zažívala letecká doprava ohromný boom, měsíc od měsíce létalo více lidí a aerolinky potřebovaly větší letadla. V této situaci se na Boeing obrátila letecká společnost Pan Am (Pan American World Airways zkrachovaly v roce 1991) s požadavkem na vytvoření letadla více než dvakrát většího něž dosavadní model 707. A tak Boeing obnovil projekt na výrobu velmi velkého letadla (původně mělo být vyráběno pro armádu, ale ta nakonec vybrala letoun C-5 Galaxy od společnosti Lockheed) a přepracoval jej z letadla nákladního na letoun pro přepravu pasažérů. V roce 1966 Boeing předvedl plány letadla (už nazvaného 747) Pam Amu, a ten si hned 25 kusů z první série objednal. A to hned na rok 1970, což ovšem dávalo Boeingu přímo šibeniční termín na vyprojektování, postavení a otestování nového stroje. Jelikož se nové letadlo velikostí vymykalo všemu co se doposud vyrábělo, tak byla společnost donucena postavit celý nový zavod, stalo se tak u města Everett 25 mil severně od Seatlu. ("Továrna" zabírá plochu přes 300 hektarů.) Aby se letadlo vešlo do obyčejných hangárů, byl zvolen poměrně ostrý úhel sevření křídel, za dodavatele motorů byla zvolena firma Pratt and Whitney, která speciálně pro projekt 747 vyvinula obří motor nazvaný JT9D. Ovšem i tak jsou zapotřebí 4, aby zajistily obřímu letadlu dostatečný tah. Zvláštností řady 747 je tvar trupu, přesněji umístění pilotní kabiny do samostatného výčnělku nad nosem letadla a přední částí trupu. V době kdy byl stroj konstruován se předpokládalo, že se osobní doprava rychle přesune na nadzvukové stroje, a tak bylo letadlo projektováno tak, aby šlo snadno přestavět na nákladní. Když je pilotní kabina nad trupem, dá se letadlu udělat odklápěcí nos, umožňující snadné nakládání a vykládání. Pojďme se dále podívat na jednotlivé modely Boeingu 747-ky, tak jak byly postupně vyráběny.

747-100 První série letadel 747, zahrnující i prototyp. První let 9. února 1969, do komerčního provozu nasazen 22. ledna 1970 společností Pan American World Airways na trase New York-Londýn. Dolet plně naloženého stroje je asi 7250 km, maximální vzletová hmotnost 735000 liber.

747-100b
Letadlo s posíleným trupem a pozměněným podvozkem. Celková maximální vzletová hmotnost zvýšena na 750000 liber. Tento model byl dodáván pouze společnostem Iran Air a Saudia. (Dnes Saudi Arabian Airlines.)

747-100SR
Short Range (krátkodoletová) verze letounu 747 objednaná speciálně pro Japonsko. Výrazně zmenšené zásoby paliva potřebné pro kratší lety mezi japonskými ostrovy umožňují nést na palubě více cestujících. Dodána Japan Airlines a All Nippon Airways.

747-100SP
Zkrácená verze letounu, od jejíhož uvedení si Boeïng sliboval, že vytlačí z trhu letoun Douglas DC-10, nicméně úspěch se nedostavil, a tak byl tento model stažen z trhu po vyrobení pouhých 45 kusů. Celkově bylo 747-100 vyrobeno 250, žádný z letounů nebyl původně určený k použití jako nákladní letadlo, ačkoliv jich tak mnoho skončilo po vyřazení z osobní dopravy.

747-200
Vylepšená verze letounu, umožňující vyšší startovní váhu (větší užitečné zatížení, maximální váha na startu 833000 liber) a delší dolet. Velmi užitečná byla také možnost letadlo snadno přestavět z osobního na nákladní, nebo obojí kombinovat a přepravovat tak jak pasažéry tak tuny zboží. Celkově vyrobeno (všech 747-200 393 kusů, některé dodnes létají, i když většinou již jen jako nákladní letadla).

747-200B
Vylepšená verze 747-200 se silnějšími motory a větším doletem (skoro 10800 km). od roku 1971 používána například společností Quantas.

747-200C
Verze 747-200 umožňující snadno vyndat sedadla pro pasažéry a naložit náklad zvětšenými zadními dveřmi, nebo odklápěcím nosem letounu. Nicméně neumožňující vézt cestující i náklad současně.

747-200M
Verze letounu známá jako kombi, umožňující k tunám nákladu vézt až 200 cestujících.

747-200F
Čistě nákladní verze letounu, umožňující převážet až 105 tun nákladu.

747-300
mělo být původně označení třímotorového letounu navazujícího na model 747-100SP, ale ten se nikdy nedostal za stádium existence pouze na rýsovacím prkně a modelové označení tak dostal letoun s prodlouženou horní palubou, umožňující vézt více cestujících a také díky zmenšené spotřebě vylepšený maximální dolet. Ten činí 12400 km, což už je docela úctyhodné. Celkově jich však bylo vyrobeno jen 81, zahrnujíce i verze 747-300M (totéž co 200M ale umožňující vézt více cestujících) a SR, opět užité na krátké cesty po Japonsku.


747-400
Bez debaty komerčně nejúspěšnější letadlo všech dob, slavný Jumbo Jet. Jde o nejpokročilejší model z řady 474, s doletem téměř 15000 km bez mezipřistání cestovní rychlostí 1050 km za hodinu. Maximální vzletová hmotnost 970000 liber (asi 440000 kg). Letadlo vyráběné ve velkých počtech (a to dodnes) jak v osobní, tak i nákladní verzi.

Momentálně se vyvíjí model Boeing 747-8 také známý pod názvem 747 Advanced.

Na druhou stranu, jako jedno z nejběžnějších letadel světa má 747 za sebou i řadu neštěstí, včetně nejstrašnější letecké katastrofy všech dob, kdy se 27. března 1977 v mlze srazily na letišti na Tenerife dva Boeingy 747 leteckých společností KLM a PanAm a v následném výbuchu zahynulo 583 lidí.

Bylo vyprodukováno již více než 1400 kusů tohoto velkého letadla a ve své letecké flotile ho má téměř sedmdesát leteckých společností (nejvíce strojů Boeing 747 využívá Japan Airlines, British Airways a Air France KLM). Cena jednoho letadla typu 747-400 se pohybuje kolem 275 miliónů dolarů (v roce 2006).

Boeing 747-400

Technorati Tagy:
, , ,

Štítky:

0 Comments:

Okomentovat

<< Home