pondělí, února 19, 2007

Swissair

Swissair ("Swiss Air Transport Company Limited") byla letecká společnost vzniklá roku 1931 spojením Balair a Ad Astra Aero. Prakticky celých 71 let své existence byla považována za mimořádně stabilní a dobře vedenou leteckou společnost, nicméně nakonec skončila finančním fiaskem.

Rok po svém založení Swissair jako první v Evropě začíná používat americká letadla Lockheed Orion (na tehdejší dobu velmi rychlá) ke spojení letecky Basileje, Curichu a Vídně. Později provozuje leteckou dopravu pošty mezi Basilejí a Frankfurtem.

První letušky! To doposud nikdy nikdo neměl, cestující dosud v letadlech neměli žádnou obsluhu, to se změnilo právě nástupem prvních letušek do akce. Už od začátku byly standartem pěkné dívky obsluhující pasažéry, jako by byli hosté v nějakém hotelu či restauraci.

Již před druhou světovou válkou provozuje Swissair letadla typu Douglas DC2 a DC3, na leteckých linkách spojujících Švýcarsko se zbytkem světa. Poté ale přichází světová válka a s ní problémy. Swissair pokračuje ve svém provozu až po válce, v roce 1947 je prohlášen Švýcarskými národními aeroliniemi a stát kupuje 30% akcií této společnosti. Ta tou dobou již provozuje dopravu s novými, mnohem modernějšími letadly, Douglas DC4. Roku 1949 se mezi používané stroje zařadí první Convair CV-240, a spolu s ním nadchází doba letů ze Švýcarska do Ameriky. O pět let později dochází i k letům do Jižní Afriky, mezi letadla se přidaly stroje Douglas DC-6B.

Postupně se mezi destinacemi objevují i poměrně exotické, Dálný Východ či Jižní Amerika. Letecký park je stále bohatší, přibývají stroje Convair CV-440 Metropolitan, Douglas DC-7C, DC-8 a SE-210 Caravelle. Swissair se rozrůstá, letů přibývá.

Ale objevují se i první problémy a nehody. Například roku 1963 spadlo letadlo SE-210 Caravelle HB-ICV poblíže Dürrenäschu, zanechávajíce v troskách všech 80 osob na palubě. Společnost postupně navazovala spolupráci s dalšími (SAS, KLM) A opět utrpěla i nehezkou reklamu v podobě ztrát. Tentokrát roku 1970, když chvíli po startu stroje Convair CV-990 na lince z Zürichu do Tel Avivu vybuchla bomba a zahynulo 47 lidí.

První Boeingy 747 a Douglas DC 10. Mezi destinecemi se objevují například Peking, Šanghaj a Toronto, Kvůli kapacitě pasažérů se staví na letišti v Zürichu terminál B. Roku 1980 přepravuje Swissair 100 miliontého pasažéra, o rok později oslavuje 50 let své existence. Zatím jde vše dobře, roku 1983 se k destinacím přidávají i Tulouse a Rijád, počet míst kam Swissair létá se tak rozrostl na celkových 100. V letadlech se postupně objevuje Business class, letecký park zahrnuje stále novější a novější stroje.

Swissair vlastní podíly v menších leteckých společnostech (Crossair, Covia, Austrian Airlines) a za partnery jsou mu Delta Air Lines, SAS a Singapore Airlines. Od roku 1990 platí pro Swissair takzvaná hunter strategy, strategie lovců. To znamená skupovat podíly jiných leteckých společností. Například je vlastněn značný podíl v Belgických aeroliniích Sabena, a dále podíly v mnoha menších společnostech: Air Liberté, AOM, Air Littoral, Volare, LOT, Air Europe, TAP Portugal, Turkish Airlines, South African Airways, Portugalia...

Nikdo to nevidí, ale tento "zdravý růst" je vlastně již začátkem pádu, společnost investuje příliš mnoho. 2. září 1998 dochází k největší katastrofě v dějinách společnosti. McDonnell Douglas MD-11 letící z New Yorku do Ženevy se ocitá v plamenech a padesát mil od pobřeží Nového Skotska padá do oceánu. Všech 215 pasažérů a 14 členů posádky zahynulo. Následkem tohoto neštěstí je zákaz používání hořlavých materiálů při konstrukci nových letadel, stará létají dál, tak jak jsou. A poté přišlo 11. září 2001, kdy nastal pro leteckou dopravu zlom. Lidé se najednou báli létat, a to v té době již podlomeným financím Swissairu nijak nepomohlo. A navíc banky začaly hned po útoku odmítat poskytnout leteckým společnostem úvěry, jako by to mnoho let nebyli jejich vynikající zákazníci.

Po krátké nejisté existenci byla společnost Swissair rozdělena na dvě části. Aktiva byla převedena na původně dceřinou společnost Crossair, a zbytek byl ponechán k likvidaci. Příběh společnosti Swissair je tragický, o to smutnější že zašla na vlastní úspěch, protože nebýt tak dobře zavedená a prosperující, zaručeně by nikdy neinvestovala tolik financí do nákupu konkurenčních podniků.

Dnes v tradici Swissairu pokračuje jeho dceřiná společnost Crossair, která se přejmenovala na Swiss International Air Lines a je známější pod jménem Swiss. V současné době se jedná o převzetí Swissu Lufthansou, která již roku 2005 koupila 11 procent akcií. Je také samozřejmě členem Star Alliance.

Technorati Tagy:
, , , ,

Štítky:

0 Comments:

Okomentovat

<< Home