středa, prosince 06, 2006

Výrobce letadel Embraer

Historie brazilského Embraeru začíná ve čtyřicátých letech minulého století, kdy brazilská vláda se rozhodla, že stát potřebuje vlastní letecký průmysl a to jak pro leteckou dopravu tak pro vojenské účely. Školy začaly vzdělávat první letecké inženýry v padesátých letech na nově vzniklém Instituto Tecnólogico de Aeronáutica. Tato elitní vysoká škola existuje do dnešního dne a je součástí velkého vědeckého komplexu Comando-Geral de Tecnologia Aerospacial v São José dos Campos, kde má dnes sídlo i Embraer.

Práce nad prvním letadlem se začaly 29. března 1965, kdy francouzský inženýr Max Holste navrhl skupině brazilských vědců projekt malého letadla jak pro civilní, tak pro vojenské využití. Brazilští inženýrové projekt rozvinuli a za tři roky 26. října 1968 IPD-6504 (takové bylo číslo projektu) poprvé vzlétl.

Letoun zaujal vládnoucí juntu natolik, že 29. října roku 1969 se Ministerstvo Letectví rozhodlo utvořit firmu Embraer. Úkol pro novou společnost byla produkce IPD-6504, který dostal název Bandeirante a později EMB-110. Prvním ředitelem Embraeru byl brazilský otec tohoto letadla inženýr Oziris Silva.

Bandeirante byl technickým a obchodním úspěchem mladé firmy. Byl produkován bez přestávky 21 let ve více než 30 vojenských i civilních verzích. A ačkoliv poslední EMB-110 opustil fabriku v roce 1990, tak do dnešního dne létá ještě více než 200 ze 494 vyprodukovaných letadel tohoto typu.

Na světovém civilním leteckém trhu začal Embraer odehrávat významnější roli v druhé polovině 90. let, kdy začal s produkcí velmi těsného, ale zároveň velmi ekonomického letadla ERJ-145. Tento letoun je občas nazýván letuškami a piloty tužka, neboť je úzký, dlouhý a má velmi ostrou špičku. Na palubu se vejde 48 cestujících. Je to velmi populární malé dopravní letadlo a do dnešního dne bylo prodáno více než 900 kusů.

Díky úspěchu se svým levným letadlem Embraer vstoupil na burzu a začal práci nad expanzí a dalšími projekty. Podařilo se vytvořit další úspěšná letadla EMB-170 a EMB-190 (jejich vývoj stál více než jednu miliardu amerických dolarů), která pomohly Embraeru se umístit nastálo mezi velmi významnými výrobci letadel.

Nejnovější EMB-195 může vzít na palubu až 118 pasažérů a tím se stal významným konkurentem nejen pro kanadský Bombardier, ale i pro Boeing či Airbus a to přesněji pro jejich nejmenší letadla. To potvrzují i nákupy různých mezinárodních velkých aerolinií. Nejnovější Embraer létá a je dokupován polským LOT-em, italskou AlItalia, šwýcarským Swiss International Airlines, kanadskou Air Canada, americkými Delta Airlines, JetBlue a US Airways a indickými Paramount Airways.

Embraer má na svém kontě i jeden velký ekologický úspěch. Jejich malé zemědělské letadlo EMB 202 Ipanema, je prvním letadlem na světě, které využívá obnovitelných zdrojů. Je totiž poháněn ... alkoholem. V verzi klasické i etanolové bylo již vyprodukováno celkem 1000 kusů tohoto letounku.

letadlo embraer EMB-195

Technorati Tags:
, , , , , , ,

Štítky:

0 Comments:

Okomentovat

<< Home